"Ce puteţi spune despre actualul
moment economic care priveşte
România şi S.U.A.,
în care construcţia la autostrada Bechtel s-a blocat din nou,
credeţi că ar putea veni nişte investitori din China care să continue lucrările la autostrada Bechtel?"

Interviu cu Dr.Larry L. Watts
realizat de Virgiliu Hodorogea






Virgiliu Hodorogea: Domnule Larry Watts vă mulţumesc în primul rând pentru precedentul interviu de la lansarea volumului “Fereşte-mă Doamne de prieteni” în cadrul târgului de carte Bookfest 2011. Astăzi, după 2 ani, aţi spus în discursul de la lansarea volumului “Cei dintâi vor fi cei din urmă”, faptul că a reprezentat o problemă pentru S.U.A., faptul că în perioada Războiului Rece din anumite considerente americanii au crezut despre România că ar fi putut fii un “Cal Troian”. Puteţi să comentaţi în câteva cuvinte acest lucru?
Dr. Larry L. Watts: Chestia asta şi-a avut începutul în perioada Războiului Rece deoarece în S.U.A. am avut oameni de la Serviciul de Informaţii Militare care au văzut că România a fost unul dintre cele mai reprimate state după 1945, doar Germania de Est a mai fost cam la acelaşi nivel de reprimată, şi aceasta din cauză că amândouă au fost aliate la început, în cel de-al Doilea Război Mondial pe Frontul de Est împotriva Rusiei şi din această cauză ei au ajuns la concluzia că România ar fi fost cea mai puţin în măsură să poată să sfideze Moscova şi acest lucru a devenit un fel de credinţă şi a continuat până la începutul activităţii C.I.A.
C.I.A. a avut primele reportaje despre situaţia din România şi ei au ajuns atunci la concluzia că acesta a fost factorul determinant, şi anume faptul că România nu a fost în măsură în acele condiţii şi nici nu putea avea abilitatea, şi cu atât mai puţin probabil să-şi fi putut permite în mod normal să sfideze Moscova.
Şi din cauza aceasta orice fel de sfidare din partea României a fost imediat interpretată ca un “Cal Troian” sau ca “un spectacol pentru uz intern”, sau ca vârful de iceberg cu o poziţie clandestină, chiar mai importantă din partea cealaltă.


Virgiliu Hodorogea: Aţi apreciat, de asemenea, importanţa pe care a avut-o România în relaţiile americano-chineze şi, de asemenea, în soluţionarea oarecum a diferendului între Egipt şi Israel. Despre aceste lucruri puteţi să comentaţi câteva cuvinte? De asemenea, stabilirea primelor relaţii diplomatice între China şi S.U.A. au fost intermediate de diplomaţia Românească.
Dr.Larry L. Watts: Chestia a fost că în primul rând România a împins atât China cât şi S.U.A. una spre celalaltă, din cauză că nici una nu era încântată de o relaţie una cu cealaltă, atunci când România a început acest demers. Cu China a mai fost o încercare la începutul lui 1956, dar nu a avut loc nicio mişcare importantă până la începutul anilor 1960. Începutul a fost în anul 1965, când a fost o adevărată deschiderea şi o împingere spre înainte cu şansă, iar partea americană chiar a cerut atunci asistenţă din partea Preşedintelui Lyndon B. Johnson, în această problemă, în anul 1967.

Virgiliu Hodorogea: Ce puteţi spune despre actualul moment economic care priveşte atât România cât şi pe S.U.A., şi în care construcţia la autostrada Bechtel s-a blocat din nou, credeţi că ar putea veni nişte investitori din China care să continue lucrările la autostrada Bechtel, ca o mulţumire, urmare a eforturilor României de stabilire a unui parteneriat între China şi S.U.A. acum 40-50 de ani?
Dr.Larry L. Watts: Este un moment economic prea apropiat ca desfăşurare pentru mine ca istoric, dar cred că ar fi o posibilitate în această lume actuală cu largi posibilităţi.

Virgiliu Hodorogea: Oarecum un remember pentru acum 40-50 de ani ?
Dr.Larry L. Watts: Mi se pare că în perioada aceasta ar fi ceva care s-ar putea realiza imediat. Să nu uităm, China a dat 200 de milioane de dolari fără dobândă României, în anul 2011.

Virgiliu Hodorogea: Vă mulţumesc pentru interviu.