Muntele Analog

Autor: Rene Daumal

Interviu cu Andrei Niculescu
realizat de Virgiliu Hodorogea
cu ocazia lansării volumului Muntele Analog
şi a parteneriatului cu prestigioasa editură
Oxford University Press
în cadrul târgului de carte Gaudeamus 2009




Virgiliu Hodorogea: Stăm de vorbă cu domnul Andrei Niculescu, de la editura Niculescu pe care îl rugăm să ne facă o prezentare a celor cinci zile de târg Gaudeamus 2009.
Andrei Niculescu: Ediţia din acest an a fost surprinzător de bună pentru noi şi pentru toate editurile participante. După cum se ştie târgul Gaudeamus este unul din cele două târguri majore de pe piaţa de carte din România, unul este târgul de carte Bookfest care are loc în luna iunie, iar al doilea este Gaudeamus care în decursul anilor s-a bucurat de un interes din în ce mai mare. Iniţial târgul Gaudeamus a fost conceput de către fosta asociaţie a editurilor cu profil pedagogic din România ca un târg adresat mai mult oamenilor din domeniul educaţional.
Dar târgul a evoluat foarte frumos în decursul anilor şi a ajuns să fie un târg de o însemnătate majoră pentru întreaga piaţă de carte din România.
Ca şi anii trecuţi, şi această ediţie se bucură de multe lansări de carte, de evenimente importante pentru toţi cei interesaţi de cărţi în general.
Pentru noi, târgul a însemnat un val puternic de încredere în ideea că piaţa de carte încă este foarte activă, cu toate că semnalele din piaţă din ultima perioadă ne-au arătat că şi această industrie este puternic afectată de criză, dar târgul, în mod special, pentru noi a fost un succes major.

Virgiliu Hodorogea: Ce ne puteţi spune despre lansările de carte pe care le-aţi avut la editura Niculescu pe durata târgului Gaudeamus?
Andrei Niculescu: Editura noastră nu este foarte concentrată pe partea aceasta de lansări de carte.
Noi, ca şi profil de editură care se concentrează mai mult pe cărţile de instrument, cartea utilă, dicţionare limbi străine, cărţi pentru copii, enciclopedii etc., avem un public care se uită în mod special la o nevoie precisă şi din acest motiv am avut doar o singură lansare de carte, volumul Muntele Analog.
Este o carte de specialitate care se adresează unui public relativ restrâns, însă lansarea acestui volum a avut un real succes.
La fel aş pune tot la capitolul lansări şi parteneriatul pe care l-am deschis în anul 2009 cu prestigioasa editură din Anglia, Oxford University Press.
După cum se ştie am devenit distribuitorii pe piaţa din România ai acestei edituri şi avem exclusivitate pe segmentul de manuale şcolare aprobate de Ministerul Învăţământului prin licitaţie, iar târgul acesta este prima ediţie unde ne prezentăm cu oferta dublă, atât a noastră cât şi a celor de la Oxford University Press.

Virgiliu Hodorogea:
Ce anume va urma pentru anul 2010?
Andrei Niculescu: Ne propunem să continuăm eforturile de a produce carte, de a scoate pe piaţă noutăţi în ciuda semnalelor negative pe care le avem din ultimele luni. Presupunem că şi pe anul 2010, cel puţin pentru prima jumătate a anului, vom avea mari dificultăţi pe piaţă, referindu-mă la o scădere a vânzărilor destul de importantă.

Virgiliu Hodorogea: Vă rog să mai adăugaţi câteva cuvinte şi în legătură cu principalii producători, marile tipografii cu care lucraţi în România.
Andrei Niculescu: Noi lucrăm tradiţional cu mai multe tipografii, practic şi ele au reuşit în timp să îşi adauge la portofoliu din ce în ce mai multe produse de carte, astfel că în momentul de faţă sunt o serie de mari tipografii din România care ar putea să producă orice tip de carte.
Aş putea nominaliza tipografia Fed, tipografia Semne, Arta Grafică, Monitorul Oficial, etc. Preţul este foarte important, dar la fel de importante sunt şi condiţiile pe care le oferă, în sensul calităţii.